Kunstonderwijs in coronatijd

Met het tijdelijk sluiten van de scholen stond de creatieve ontwikkeling van onze leerlingen gelukkig niet stil. Want naast alle online lessen en digitale opdrachten waren de beeldende opdrachten voor veel leerlingen een welkome afwisseling.

De sectie beeldende vormgeving stond voor de uitdaging om de, normaal gesproken zo praktisch ingerichte lessen, online aan te bieden en dus werden er opdrachten aangepast en omgezet naar digitaal, materialen coronaproof bij de leerlingen thuisbezorgd of afgehaald en gingen de leerlingen zelf thuis op zoek naar bruikbare materialen voor hun opdrachten.

Klas 1HV werkt thuis aan het maken van een zelfportret in de vorm van een creatieve collage. Klas 2 onderzoekt hoe kundig de Hollandse Meesters waren in het schilderen van stofuitdrukking en maken een fotoreportage waarin ze een compositie van een Hollandse Meester nabootsen in het hier en nu. Klas 3 leert zichzelf perspectieftekenen door middel van youtube tutorials en maakt hier een werkstuk over waarin ze bewijzen dat ze het perspectief tekenen onder de knie hebben. In klas 4 komen de leerlingen gelukkig om de week op school zodat ze ook nog toekomen aan het praktische werk. En klas 5 is druk met het afronden van hun eindwerk. Deze leerlingen hebben afgelopen week een hele dag aan hun kunstwerk mogen werken en tussendoor een online examenrondleiding gevolgd in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Dat was heel leuk; een museumdocent liep door het museum en stond stil bij een aantal kunstwerken. Deze werden besproken en er werden vragen over gesteld. Zo hadden we toch een uitje, in de klas!

Ook bij het kunstvak CKV kwamen de leerlingen en docenten door de coronamaatregelen de nodige obstakels tegen: theaters, bioscopen en musea zijn gesloten, op sommige locaties van het Schaersvoorde kon de jaarlijkse Cultuurdag niet doorgaan en de leerlingen mochten elkaar niet fysiek opzoeken om te werken aan hun project.

Door de ervaring die we door de eerdere lockdown hadden opgedaan, konden we ook bij het vak CKV snel alternatieve opdrachten aanbieden. Zo brachten de leerlingen een online bezoek aan het Rijksmuseum, werden er online theater- en dansvoorstellingen bekeken, werd er ge-Netflixt, ge-TFlixt en ge-Tiktokt en kon er via Break-Out Rooms in Teams toch verder gewerkt worden aan het project.
Ondanks –of misschien soms ook wel dankzij- al deze aanpassingen in ons programma hebben wij mooie, verrassende, creatieve resultaten voorbij zien komen. Het motiveert ons om te zien en te horen dat sommige leerlingen tijdens de lockdown een uitlaatklep vonden in de kunst: ‘Ik heb er elke dag, elk vrij moment aan gewerkt, het werkt voor mij therapeutisch, geeft rust en het is gewoon leuk!’ en “Iedereen thuis heeft mij geholpen met deze opdracht, we vonden het heel leuk om samen te doen!”

Wij hopen alle leerlingen snel weer in ons praktijklokaal te mogen verwelkomen en tot die tijd blijven we online mooie, beeldende opdrachten aanbieden, want het creatieve proces gaat thuis gewoon door!