Nieuwe technologie in de spotlights

Wat is er al te zien?

•             Lesprogramma techniek voor de basisscholen
Leerlingen van de basisscholen maken gebruik van een lasersnijder die met een druk op de knop een getekend ontwerp omtovert tot een uit hout gesneden en gegraveerd werkstuk. Verder ligt het programma voor digitale geletterdheid klaar en gaan we hier binnenkort ook mee aan de slag.

•             Lesprogramma techniek onderbouw
Voor techniek in de onderbouw worden op korte termijn de eerste M-bots en robotica kits uitgeleverd waarna leerlingen aan de slag kunnen met programmeren. Tevens komt er lesmateriaal voor 3D-tekenen en 3D-printen.

•             Techniek bovenbouw leerjaar 3
Leerlingen uit klas 3 maken ontwerpen in 3D die ze vervolgens zelf uitprinten op de nieuwe 3D-printers. Snelle leerlingen maken ook kennis met lasersnijden. Is een leerling eerder klaar met het verplicht pta dan is er natuurlijk ruimte om al kennis te maken met robotica en automatiseren.

•             Techniek bovenbouw leerjaar 4
4e jaars leerlingen kunnen met verschillende uitdagende keuzedelen aan de slag. Zoals het programmeren van een zelfrijdende auto binnen het keuzedeel slimme technologie, het inregelen van een volledig geautomatiseerd sorteerproces met 2 robots en een lopende band binnen het keuzedeel domotica of het automatiseren en het werken met elektronica en robotarmen binnen het keuzedeel robotica.

Het programma zal de komende tijd meer en meer worden uitgebreid. Dit doen we met het nieuwe concept van STEAM. Klik op deze link voor meer info.
Ondertussen nieuwsgierig geworden hoe het Innovatieplein eruit ziet en wat er al gebeurt? Klik op deze link voor een impressievideo.

Het implementeren van nieuwe lesmateriaal heeft natuurlijk ook gevolgen voor onze docenten. Voor het eigen maken van al deze nieuwe vaardigheden en technieken zijn er meerdere scholingsdagen waarin ons team techniek wordt klaargestoomd om de nieuwe generatie leerlingen straks goed te kunnen bedienen. We zijn al wel gewaarschuwd dat de kans groot is dat de leerlingen ons inhalen 😉.