Nieuwe huisstijl
Readspeaker
Blog. Geplaatst op 12-01-2024
Vorig jaar hebben we ons 25-jarig jubileum gevierd. We vinden het belangrijk om stil te staan bij onze geschiedenis. Schaersvoorde is echter ook een school die zich continu ontwikkelt.
Daar past ook een beweging bij in onze uitstraling. Vandaar een nieuwe huisstijl; een nieuw logo en een geactualiseerde website.
Bij de keuze van de nieuwe huisstijl hebben leerlingen, docenten en schoolleiding alle drie een even grote stem gehad. Een mooi gezamenlijk proces. Allen dank voor jullie input!
Trots
Ik ben heel trots op de twee leerlingen die een grote bijdrage hebben geleverd aan het tot stand komen van deze nieuwe huisstijl. Ze hebben aangegeven wat ze goed en niet zo goed vonden aan onze oude site en hebben – heel relevante – opmerkingen gemaakt bij de verschillende opties voor de nieuwe huisstijl. Dit soort gesprekken bevestigt mij steeds weer dat het goed is om, naast de tweehonderd deskundige collega’s (docenten en ondersteunend personeel), ook leerlingen te betrekken bij zaken binnen de school.
Resultaat
Ik ben zeer positief over het resultaat; het nieuwe logo en een overzichtelijke, frisse website. Een mooie basis waarmee we ons kunnen blijven focussen op waar we ons als school voor inzetten:
Goed onderwijs en samen werk maken van jouw toekomst.
Wilma van Velden
Rector
Hoe de ontwikkelaars van het nieuwe logo tot dit ontwerp kwamen:
Een logo met een typisch plaatsgebonden uitgangspunt, namelijk de ‘ae’ lettercombinatie in het woord Schaersvoorde. Deze klassieke combinatie van letters refereert direct naar de achterliggende geschiedenis en maakt het woord alleen daarom al uniek.
Een mooi uitgangspunt om de ‘ae’ uit te lichten en verder te benadrukken. Het gebruik van het lettertype met schreef refereert naar de geschiedenis van het ‘Schaer’. Het oude klooster gelegen tussen Bredevoort en Aalten. Nog steeds bekend als ‘t Klooster’.
Er is voor gekozen om een krachtig en stempel-achtig icoon te ontwerpen, welke gebaseerd is op een oog. Eén van de kerngedachten van Schaersvoorde ‘Iedereen wordt gezien’ sluit hier op aan. Het oog is verder uitgewerkt naar moderne en abstracte vormen. Het oog, met een donkerblauwe pupil, refereert daarbij aan het vorige logo van Schaersvoorde.
Het oog is volledig geïntegreerd in het woord Schaersvoorde maar is evengoed los te trekken en apart in te zetten als herkenbare visual.
De kleurstelling is een vervolg op de gebruikte kleuren van de afgelopen jaren in de communicatie. Vrolijk, gericht op een jeugdig publiek, sterk herkenbaar voor volwassenen en decoratief te gebruiken in vele uitingen.
IdeeMedia, Meesterwerken in Print & Web
Groenlo, 29 oktober 2019