Bewegingsonderwijs

Binnen het vak bewegingsonderwijs leggen we de nadruk op de ontwikkeling van het bewegen.

We willen leerlingen inzicht geven in hun eigen bewegen, in de beweging en wat de beweging met je doet. Iedere leerling werkt op zijn/haar eigen niveau.

Leren samen te bewegen, leren over bewegen en leren bewegen zijn belangrijke doelstellingen.

Naast de ontwikkeling in bewegen oriënteren ze zich op een aantal andere aspecten; klaarzetten, hulpverlenen, coachen/begeleiden, spel leiden, organiseren en ontwerpen.

De ontwikkeling registreren we door middel van een kleurensysteem (roze – groen- wit – blauw).

In magister zal dit terug te zien zijn als RZ – GN – WT  – BW

Bijvoorbeeld:

Ringzwaaien
  Ik stel de ringen af op  strekhanghoogte en plaats de duimen om de ringen.  Etc.      Ik maak een serie van 3 voor- en achter-zwaaien Etc.  Ik kan een hele draai in  gevolgd door een hele draai uit in de voorzwaai maken.  Etc.  Ik maak vervolgens een oefening waarin verschillende elementen voorkomenEtc.

In de film hieronder is te zien hoe we er samen met leerlingen in de praktijk mee werken.